Powiat olsz­tyń­ski zmie­nia pla­ny budo­wy cen­trum kul­tu­ry w Wadą­gu. Zamiast od razu sta­wiać trzy duże budyn­ki z salą kon­cer­to­wą na 400 osób, inwe­sty­cja będzie reali­zo­wa­na eta­pa­mi. Czy takie podej­ście pozwo­li szyb­ciej korzy­stać z nowych obiek­tów?

Powiat olsz­tyń­ski nie rezy­gnu­je z budo­wy Cen­trum Kul­tu­ry Muzycz­nej w Wadą­gu. Zde­cy­do­wał się jed­nak na zmia­nę pla­nów. Wcze­śniej pro­jekt prze­wi­dy­wał powsta­nie trzech dużych budyn­ków. Pla­no­wa­no stwo­rzyć Samo­rzą­do­wą Szko­łę Muzycz­ną, Gmin­ny Ośro­dek Kul­tu­ry i Salę War­miń­skich Ini­cja­tyw Kul­tu­ral­no-Muzycz­nych z widow­nią na 400 osób — nie­mal taką samą jak w fil­har­mo­nii w Olsz­ty­nie. W kom­plek­sie mia­ły zna­leźć się rów­nież biblio­te­ka, gale­ria i sale warsz­ta­to­we.

Ska­la inwe­sty­cji szyb­ko oka­za­ła się jed­nak pro­ble­mem. Dota­cja z pro­gra­mu Pol­ski Ład wynio­sła 17 mln zł, a pod­pi­sa­na w 2024 roku umo­wa z wyko­naw­cą opie­wa­ła na 19 mln zł. Pro­ble­my poja­wi­ły się w trak­cie reali­za­cji. Wyko­naw­ca nie prze­ka­zał doku­men­ta­cji pro­jek­to­wej, a pra­ce w sys­te­mie „pro­jek­tuj i buduj” nie ruszy­ły zgod­nie z har­mo­no­gra­mem. W czerw­cu 2025 roku sta­ro­stwo odstą­pi­ło od umo­wy.

Mimo trud­no­ści samo­rząd nie rezy­gnu­je z przed­się­wzię­cia. W lip­cu powiat olsz­tyń­ski ponow­nie wystą­pił o wzno­wie­nie pro­me­sy z pro­gra­mu Pol­ski Ład i otrzy­mał zgo­dę Ban­ku Gospo­dar­stwa Kra­jo­we­go. To pozwo­li­ło przy­go­to­wać nowy prze­targ, zak­tu­ali­zo­wać doku­men­ta­cję i dosto­so­wać pro­jekt do real­nych moż­li­wo­ści finan­so­wych.

Nowa kon­cep­cja inwe­sty­cji jest bar­dziej eta­po­wa i reali­stycz­na. W pierw­szej kolej­no­ści powsta­nie budy­nek szko­ły muzycz­nej — czę­ścio­wo wykoń­czo­ny, aby moż­na go było szyb­ko oddać do użyt­ku. Dru­gi budy­nek — dom kul­tu­ry — zosta­nie zbu­do­wa­ny w sta­nie suro­wym i prze­ka­za­ny gmi­nie Dywi­ty. Budo­wa dużej sali kon­cer­to­wej na 400 miejsc zosta­je odło­żo­na w cza­sie. Powiat będzie szu­kać na nią dodat­ko­we­go finan­so­wa­nia w ramach pro­gra­mów regio­nal­nych.

Eta­po­wa reali­za­cja umoż­li­wia efek­tyw­niej­sze zarzą­dza­nie budże­tem i zmniej­sza ryzy­ko finan­so­we. Jed­no­cze­śnie pozwa­la miesz­kań­com gmi­ny i powia­tu na szyb­sze korzy­sta­nie z nowych obiek­tów.

Inwe­sty­cja od począt­ku była „wolą w oku dla wie­lu” — głów­nie ze wzglę­du na ska­lę sali kon­cer­to­wej. Ta począt­ko­wo wyda­wa­ła się zbyt ambit­na. Zmia­na pla­nów wyni­ka więc z ogra­ni­czeń finan­so­wych oraz doświad­czeń zdo­by­tych pod­czas pierw­szej pró­by reali­za­cji pro­jek­tu.

W dłuż­szej per­spek­ty­wie powiat ocze­ku­je, że po pozy­ska­niu środ­ków na salę wido­wi­sko­wą, kom­pleks w Wadą­gu sta­nie się klu­czo­wym ośrod­kiem kul­tu­ry i edu­ka­cji muzycz­nej w regio­nie. Przy­cią­gnie zarów­no miesz­kań­ców, jak i arty­stów.

Cen­trum Kul­tu­ry Muzycz­nej w Wadą­gu ma inte­gro­wać edu­ka­cję muzycz­ną, dzia­łal­ność kul­tu­ral­ną i arty­stycz­ną oraz ini­cja­ty­wy lokal­ne.