Jak uczyć o Koper­ni­ku? Fun­da­cja Edu­ka­cji i Sztu­ki stwo­rzy­ła film fabu­lar­ny „Coper­ni­cus” o ostat­nich latach życia i pra­cy naukow­ca z War­mii. Aku­rat do wyko­rzy­sta­nia na lek­cji.

Jak uczyć o Koper­ni­ku? Jak nie zanu­dzić uczniów? Potrzeb­ny jest nie tyl­ko kre­atyw­ny nauczy­ciel, ale też narzę­dzie, któ­re pomo­że mu wcią­gnąć mło­dzież w dany temat. To może wyko­rzy­stać do tego kino? Pro­szę bar­dzo – Fun­da­cja Edu­ka­cji i Sztu­ki wypro­du­ko­wa­ła krót­ko­me­tra­żo­wy film fabu­lar­ny o astro­no­mie z War­mii. Do obej­rze­nia w cza­sie jed­nej lek­cji, bo trwa zale­d­wie 23 minu­ty bez napi­sów koń­co­wych.

- W trak­cie zgłę­bia­nia histo­rii pol­skie­go astro­no­ma zda­łem sobie spra­wę, że poza jego rewo­lu­cyj­ny­mi odkry­cia­mi, jego życie nie było tak peł­ne przy­gód, jak mogli­by­śmy ocze­ki­wać – zauwa­ża Mate­usz Miro­cha, szef Fun­da­cja Edu­ka­cji i Sztu­ki. — To skło­ni­ło nas do podej­ścia do tema­tu w cał­ko­wi­cie inny spo­sób niż mogą tego ocze­ki­wać histo­ry­cy i nauczy­cie­le, jed­nak mamy nadzie­ję, że w spo­sób, któ­ry przy­nie­sie więk­szą satys­fak­cję uczniom. Nasz film to nie tyl­ko lek­cja histo­rii — to podróż w cza­sie, któ­ra ma zain­spi­ro­wać mło­dych ludzi do poszu­ki­wa­nia wła­snych „rewo­lu­cji koper­ni­kań­skich” w dzi­siej­szym świe­cie.

Cały film moż­na oglą­dać bez­płat­nie na stro­nie https://edukacjaisztuka.pl/copernicus

- Mate­ria­łem edu­ka­cyj­nym, któ­ry nauczy­cie­le z chę­cią wyko­rzy­sta­ją pod­czas lek­cji. Sam będąc uczniem zawsze wyko­rzy­sty­wa­łem oglą­da­nie fil­mu w kla­sie, żeby móc iść spać w ostat­niej ław­ce. Mam nadzie­ję, że nasze fil­my odcza­ru­ją ten stan­dard – zachę­ca Mate­usz Miro­cha.

Walo­ry edu­ka­cyj­ne fil­mu „Coper­ni­cus” (wg Jago­dy Roszak, filmwszkole.pl):

  • Bio­gra­fia geniu­sza, któ­ry wstrzy­mał Słoń­ce. Krót­ko­me­tra­żo­wy film „Coper­ni­cus” to narzę­dzie do przy­bli­że­nia kla­sie (zarów­no w szko­le pod­sta­wo­wej, jak i ponad­pod­sta­wo­wej) posta­ci astro­no­ma, jego nauko­wych pasji i ambi­cji, marzeń i codzien­nych roz­te­rek, a tak­że ide­ałów i celów, jakie mu przy­świe­ca­ły.
  • Histo­ria z począt­ku XVI wie­ku. Koper­nik spra­wo­wał w cią­gu swo­je­go życia waż­ne funk­cje w spo­łecz­no­ści. Film o jego bio­gra­fii zary­su­je kon­tekst epo­ki, w któ­rej żył, pozwo­li wyja­śnić uczniom przy­czy­ny ówcze­snych napięć poli­tycz­nych, a tak­że wpro­wa­dzi ich do tema­tu wojen krzy­żac­kich, na któ­rych prze­bieg miał wpływ.
  • Cie­ka­wość to pierw­szy sto­pień do… wiel­kich odkryć! Już w dzie­ciń­stwie Miko­łaj Koper­nik lubił patrzeć w nie­bo peł­ne gwiazd i zada­wał mnó­stwo pytań, gdy coś budzi­ło jego wąt­pli­wo­ści. To mię­dzy inny­mi dzię­ki swo­jej nie­za­spo­ko­jo­nej cie­ka­wo­ści świa­ta i kosmo­su, doko­nał odkryć, któ­re roz­sła­wi­ły jego imię na całym świe­cie.
  • Kształ­to­wa­nie umie­jęt­no­ści obser­wa­cji i wycią­ga­nia wnio­sków. Seans prze­ko­na widzów o war­to­ści docie­kli­we­go poszu­ki­wa­nia odpo­wie­dzi. Udo­wod­ni, że w pro­ces pra­cy (nawet pełen dys­cy­pli­ny i uważ­no­ści) jest wpi­sa­ne popeł­nia­nie błę­dów i czę­sto to wła­śnie one pro­wa­dzą do naj­więk­szych odkryć.
  • War­tość doświad­czeń i eks­pe­ry­men­tów. Jak Koper­nik pro­wa­dził swo­je bada­nia i co dopro­wa­dzi­ło go do tak rewo­lu­cyj­nych odkryć? Dome­ną naukow­ca było wyja­śnia­nie dotąd nie­wy­tłu­ma­czal­nych zja­wisk. Dzię­ki swo­im skru­pu­lat­nym bada­niom i eks­pe­ry­men­tom poka­zy­wał, że wszyst­kie zja­wi­ska, nawet te z pozo­ru naj­bar­dziej nie­co­dzien­ne mają swo­je kon­kret­ne przy­czy­ny i następ­stwa.
  • Dla­cze­go war­to „bujać w obło­kach”? Koper­nik nie tyl­ko badał pięk­no gwiazd i uważ­nie obser­wo­wał zja­wi­ska atmos­fe­rycz­ne. Jego naj­więk­szym marze­niem było zoba­cze­nie Zie­mi z kosmo­su. Histo­ria udo­wad­nia, że upływ cza­su czy­ni nie­wy­obra­żal­ne rze­czy moż­li­wy­mi, war­to więc pusz­czać wodze fan­ta­zji.
  • „Licze­nie to nie tyl­ko kwe­stia posia­da­nia”. Już w XV wie­ku licz­by nie były tyl­ko narzę­dziem han­dlu, ale tak­że nauki i orga­ni­za­cji całej spo­łecz­no­ści. Posta­wa Koper­ni­ka udo­wad­nia, jak przy­dat­ną i uni­wer­sal­ną umie­jęt­no­ścią jest ana­li­za i logicz­ne myśle­nie.
  • Jak kształ­to­wać umie­jęt­ność ucze­nia się? Seans fil­mu moż­na wyko­rzy­stać do zaini­cjo­wa­nia w kla­sie ćwi­czeń kon­cen­tra­cji i umie­jęt­no­ści sku­pia­nia się na wyko­ny­wa­nej czyn­no­ści, a tak­że kształ­to­wa­nia dobrych nawy­ków w pro­ce­sie przy­swa­ja­nia wie­dzy i zapa­mię­ty­wa­nia.
  • Dla­cze­go war­to wzo­ro­wać się na innych? Choć sło­wo auto­ry­tet nie jest dzi­siaj zbyt popu­lar­ne, film poka­zu­je, jak wie­le może­my nauczyć się od innych, jak waż­na jest postać nauczy­cie­la, prze­ka­zi­cie­la wie­dzy i nawią­zy­wa­nie z ucznia­mi rela­cji pole­ga­ją­cej na czymś wię­cej niż pod­le­głość.

Pro­jekt „Coper­ni­cus” został współ­fi­nan­so­wa­ny przez Mini­ster­stwo Nauki i Szkol­nic­twa Wyż­sze­go.

Sce­na­riusz: Mate­usz Zna­niec­ki

Reży­se­ria: Miłosz Kozioł 

W roli głów­nej: Artur Pacze­sny

Zdję­cia: Mate­usz Miro­cha 

Dźwięk: Woj­tek Paw­lu­czuk 

Kostiu­my: Gala Oten­ko 

Cha­rak­te­ry­za­cja: Moni­ka Ada­mik-Jaku­biec

Mon­taż: Kamil Małec­ki

Sce­no­gra­fia: Artur Bugno 

Kie­row­nic­two pro­duk­cji: Alek­san­dra Miro­cha 

Pro­du­cent: Fun­da­cja Edu­ka­cji i Sztu­ki 

Pro­du­cent wyko­naw­czy: BOSKO Sp. z o.o.

Pro­du­cent linio­wy: Mate­usz Miro­cha