Jak uczyć o Koperniku? Fundacja Edukacji i Sztuki stworzyła film fabularny „Copernicus” o ostatnich latach życia i pracy naukowca z Warmii. Akurat do wykorzystania na lekcji.
Jak uczyć o Koperniku? Jak nie zanudzić uczniów? Potrzebny jest nie tylko kreatywny nauczyciel, ale też narzędzie, które pomoże mu wciągnąć młodzież w dany temat. To może wykorzystać do tego kino? Proszę bardzo – Fundacja Edukacji i Sztuki wyprodukowała krótkometrażowy film fabularny o astronomie z Warmii. Do obejrzenia w czasie jednej lekcji, bo trwa zaledwie 23 minuty bez napisów końcowych.
- W trakcie zgłębiania historii polskiego astronoma zdałem sobie sprawę, że poza jego rewolucyjnymi odkryciami, jego życie nie było tak pełne przygód, jak moglibyśmy oczekiwać – zauważa Mateusz Mirocha, szef Fundacja Edukacji i Sztuki. — To skłoniło nas do podejścia do tematu w całkowicie inny sposób niż mogą tego oczekiwać historycy i nauczyciele, jednak mamy nadzieję, że w sposób, który przyniesie większą satysfakcję uczniom. Nasz film to nie tylko lekcja historii — to podróż w czasie, która ma zainspirować młodych ludzi do poszukiwania własnych „rewolucji kopernikańskich” w dzisiejszym świecie.
Cały film można oglądać bezpłatnie na stronie https://edukacjaisztuka.pl/copernicus
- Materiałem edukacyjnym, który nauczyciele z chęcią wykorzystają podczas lekcji. Sam będąc uczniem zawsze wykorzystywałem oglądanie filmu w klasie, żeby móc iść spać w ostatniej ławce. Mam nadzieję, że nasze filmy odczarują ten standard – zachęca Mateusz Mirocha.
Walory edukacyjne filmu „Copernicus” (wg Jagody Roszak, filmwszkole.pl):
- Biografia geniusza, który wstrzymał Słońce. Krótkometrażowy film „Copernicus” to narzędzie do przybliżenia klasie (zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej) postaci astronoma, jego naukowych pasji i ambicji, marzeń i codziennych rozterek, a także ideałów i celów, jakie mu przyświecały.
- Historia z początku XVI wieku. Kopernik sprawował w ciągu swojego życia ważne funkcje w społeczności. Film o jego biografii zarysuje kontekst epoki, w której żył, pozwoli wyjaśnić uczniom przyczyny ówczesnych napięć politycznych, a także wprowadzi ich do tematu wojen krzyżackich, na których przebieg miał wpływ.
- Ciekawość to pierwszy stopień do… wielkich odkryć! Już w dzieciństwie Mikołaj Kopernik lubił patrzeć w niebo pełne gwiazd i zadawał mnóstwo pytań, gdy coś budziło jego wątpliwości. To między innymi dzięki swojej niezaspokojonej ciekawości świata i kosmosu, dokonał odkryć, które rozsławiły jego imię na całym świecie.
- Kształtowanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków. Seans przekona widzów o wartości dociekliwego poszukiwania odpowiedzi. Udowodni, że w proces pracy (nawet pełen dyscypliny i uważności) jest wpisane popełnianie błędów i często to właśnie one prowadzą do największych odkryć.
- Wartość doświadczeń i eksperymentów. Jak Kopernik prowadził swoje badania i co doprowadziło go do tak rewolucyjnych odkryć? Domeną naukowca było wyjaśnianie dotąd niewytłumaczalnych zjawisk. Dzięki swoim skrupulatnym badaniom i eksperymentom pokazywał, że wszystkie zjawiska, nawet te z pozoru najbardziej niecodzienne mają swoje konkretne przyczyny i następstwa.
- Dlaczego warto „bujać w obłokach”? Kopernik nie tylko badał piękno gwiazd i uważnie obserwował zjawiska atmosferyczne. Jego największym marzeniem było zobaczenie Ziemi z kosmosu. Historia udowadnia, że upływ czasu czyni niewyobrażalne rzeczy możliwymi, warto więc puszczać wodze fantazji.
- „Liczenie to nie tylko kwestia posiadania”. Już w XV wieku liczby nie były tylko narzędziem handlu, ale także nauki i organizacji całej społeczności. Postawa Kopernika udowadnia, jak przydatną i uniwersalną umiejętnością jest analiza i logiczne myślenie.
- Jak kształtować umiejętność uczenia się? Seans filmu można wykorzystać do zainicjowania w klasie ćwiczeń koncentracji i umiejętności skupiania się na wykonywanej czynności, a także kształtowania dobrych nawyków w procesie przyswajania wiedzy i zapamiętywania.
- Dlaczego warto wzorować się na innych? Choć słowo autorytet nie jest dzisiaj zbyt popularne, film pokazuje, jak wiele możemy nauczyć się od innych, jak ważna jest postać nauczyciela, przekaziciela wiedzy i nawiązywanie z uczniami relacji polegającej na czymś więcej niż podległość.
Projekt „Copernicus” został współfinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Scenariusz: Mateusz Znaniecki
Reżyseria: Miłosz Kozioł
W roli głównej: Artur Paczesny
Zdjęcia: Mateusz Mirocha
Dźwięk: Wojtek Pawluczuk
Kostiumy: Gala Otenko
Charakteryzacja: Monika Adamik-Jakubiec
Montaż: Kamil Małecki
Scenografia: Artur Bugno
Kierownictwo produkcji: Aleksandra Mirocha
Producent: Fundacja Edukacji i Sztuki
Producent wykonawczy: BOSKO Sp. z o.o.
Producent liniowy: Mateusz Mirocha