Ta pełna detali kompozycja graficzna ukazuje malowniczy, choć imaginacyjny widok zachodniej części dziedzińca Wzgórza Katedralnego we Fromborku. Głównymi elementami zabudowy są brama zachodnia oraz słynna Wieża Kopernika – jedyny element na rycinie rzeczywiście należący do astronoma. To właśnie ona miała stanowić jego schronienie na wypadek wojny, choć – wbrew sugestii grafiki – Mikołaj Kopernik nigdy nie mieszkał wewnątrz murów wzgórza.
Pomiędzy bramą a wieżą wznosi się niski, parterowy budynek, częściowo przysłonięty prostym, drewnianym płotem. Na przydomowym ogródku rozwieszone jest pranie, wokół bujnie rozrasta się roślinność. W centrum sceny widzimy dwie niewielkie postaci ludzkie – przedstawione od tyłu, wtapiają się w sielski pejzaż.
U góry kompozycji widnieje podpis:
Rozmaitości Polskie / Widok domu w Frauenburgu zamieszkałego niegdyś przez znakomitego ziomka naszego Kopernika, i wieża, na której on czynił swe obserwacje astronomiczne. Tamże mieszkał kardynał Hozjusz biskup warmiński, prezes zboru trydenckiego. Nakoniec, Tomasz Treter z Poznania / biegły rytownik polski, sekretarz Anny Jagiellonki.
(pisownia oryginalna)
Poniżej zamieszczono tłumaczenie na język francuski oraz dedykację:
Dedié a Mr le comte de Montalembert pair de France, membre de la Société littéraire Polonaise par son collegue et ami A. Oleszczyński Polonais. 1833.
Na dole ryciny umieszczono nazwiska twórców: FERDI. D. CHOTOMSKI PINXIT, AO SCULPSIT, a także inskrypcję: Imprimé par Dien.
Grafika ta została wykonana przez Antoniego Oleszczyńskiego według projektu Ferdynanda Dienheima Chotomskiego, a następnie opublikowana w dwóch paryskich albumach:
- Rozmaitości polskie (1832–1833)
- Wspomnienia. Cz. 1. O Polakach, co słynęli w obcych i odległych krajach (1843)
Wersja ryciny znajdująca się w zbiorach Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku zawiera nieco odmienną inskrypcję niż edycje albumowe – co czyni ją jeszcze bardziej unikatową.
Paryż
Papier, staloryt
Wys. 10.4 cm, szer. 14 cm