Ta peł­na deta­li kom­po­zy­cja gra­ficz­na uka­zu­je malow­ni­czy, choć ima­gi­na­cyj­ny widok zachod­niej czę­ści dzie­dziń­ca Wzgó­rza Kate­dral­ne­go we From­bor­ku. Głów­ny­mi ele­men­ta­mi zabu­do­wy są bra­ma zachod­nia oraz słyn­na Wie­ża Koper­ni­ka – jedy­ny ele­ment na ryci­nie rze­czy­wi­ście nale­żą­cy do astro­no­ma. To wła­śnie ona mia­ła sta­no­wić jego schro­nie­nie na wypa­dek woj­ny, choć – wbrew suge­stii gra­fi­ki – Miko­łaj Koper­nik nigdy nie miesz­kał wewnątrz murów wzgó­rza.

Pomię­dzy bra­mą a wie­żą wzno­si się niski, par­te­ro­wy budy­nek, czę­ścio­wo przy­sło­nię­ty pro­stym, drew­nia­nym pło­tem. Na przy­do­mo­wym ogród­ku roz­wie­szo­ne jest pra­nie, wokół buj­nie roz­ra­sta się roślin­ność. W cen­trum sce­ny widzi­my dwie nie­wiel­kie posta­ci ludz­kie – przed­sta­wio­ne od tyłu, wta­pia­ją się w siel­ski pej­zaż.

U góry kom­po­zy­cji wid­nie­je pod­pis:

Roz­ma­ito­ści Pol­skie / Widok domu w Frau­en­bur­gu zamiesz­ka­łe­go nie­gdyś przez zna­ko­mi­te­go ziom­ka nasze­go Koper­ni­ka, i wie­ża, na któ­rej on czy­nił swe obser­wa­cje astro­no­micz­ne. Tam­że miesz­kał kar­dy­nał Hozjusz biskup war­miń­ski, pre­zes zbo­ru try­denc­kie­go. Nako­niec, Tomasz Tre­ter z Pozna­nia / bie­gły rytow­nik pol­ski, sekre­tarz Anny Jagiel­lon­ki.
(pisow­nia ory­gi­nal­na)

Poni­żej zamiesz­czo­no tłu­ma­cze­nie na język fran­cu­ski oraz dedy­ka­cję:

Dedié a Mr le com­te de Mon­ta­lem­bert pair de Fran­ce, mem­bre de la Soci­été lit­téra­ire Polo­na­ise par son col­le­gue et ami A. Olesz­czyń­ski Polo­na­is. 1833.

Na dole ryci­ny umiesz­czo­no nazwi­ska twór­ców: FERDI. D. CHOTOMSKI PINXIT, AO SCULPSIT, a tak­że inskryp­cję: Impri­mé par Dien.

Gra­fi­ka ta zosta­ła wyko­na­na przez Anto­nie­go Olesz­czyń­skie­go według pro­jek­tu Fer­dy­nan­da Dien­he­ima Cho­tom­skie­go, a następ­nie opu­bli­ko­wa­na w dwóch pary­skich albu­mach:

  • Roz­ma­ito­ści pol­skie (1832–1833)
  • Wspo­mnie­nia. Cz. 1. O Pola­kach, co sły­nę­li w obcych i odle­głych kra­jach (1843)

Wer­sja ryci­ny znaj­du­ją­ca się w zbio­rach Muzeum Miko­ła­ja Koper­ni­ka we From­bor­ku zawie­ra nie­co odmien­ną inskryp­cję niż edy­cje albu­mo­we – co czy­ni ją jesz­cze bar­dziej uni­ka­to­wą.

Paryż
Papier, sta­lo­ryt
Wys. 10.4 cm, szer. 14 cm