Portret astronoma przy pulpicie. Ten nastrojowy, pełen skupienia portret ukazuje astronoma – najczęściej utożsamianego z Mikołajem Kopernikiem – w ujęciu półpostaciowym, siedzącego przy roboczym pulpicie. Choć postać zwrócona jest bokiem do widza, to delikatnie się wychyla, spoglądając prosto w stronę odbiorcy, co dodaje kompozycji intymności i intelektualnego napięcia.
Uczony ma lekko falowane włosy do ramion, wysokie czoło i subtelny wąsik. Obie ręce spoczywają na pulpicie: w jednej trzyma sferę armilarną – symbol astronomii i wiedzy o ruchach ciał niebieskich, w drugiej – cyrkiel, narzędzie precyzji i geometrii. Przed nim leży otwarta księga oraz schematycznie zarysowane astrolabium płaskie, stanowiące uzupełnienie naukowego warsztatu.
Na krawędzi pulpitu znajduje się inskrypcja: M. BASAETI FACIEBAT. M.D.XII, czyli: Marco Basaiti wykonał [to dzieło] w 1512 roku.
Rycina została wykonana według obrazu Marco Basaitiego (ok. 1470–1530), malarza weneckiego szkoły renesansowej, zatytułowanego „Portret astronoma” – jak wskazuje łacińska sygnatura.
Pod wizerunkiem umieszczono dodatkowe inskrypcje:
– w prawym dolnym rogu: Chev. de Schaffer dessiné à Vienne
– pośrodku: COPERNIC / Tiré du cabinet de J. A. le Prince Henri Lubomirski, et gravé par ses ordres / par son très humble serviteur / Chevalier de Scheffer (co informuje, że portret pochodził z kolekcji księcia Henryka Lubomirskiego i został wykonany na jego zlecenie przez Chevaliera de Scheffera). Całość zdobi herb Lubomirskich – Szreniawa.
W zbiorach Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku znajdują się dwie odbitki tej grafiki oraz bardzo zbliżona w formie wersja autorstwa Louisa René Letronna. Portret ten – łączący precyzję, skupienie i humanistyczny nastrój epoki – stanowi wyjątkowe świadectwo postrzegania Kopernika jako człowieka nauki i kontemplacji.
Wiedeń
Papier, litografia, tinta
Wys. 42,5 cm, szer. 34,5 cm