Ten pełen dostojeństwa wizerunek Mikołaja Kopernika, autorstwa Jana Matejki, powstał w 1873 roku jako nagroda dla prenumeratorów „Tygodnika Ilustrowanego” – prestiżowego pisma kulturalnego XIX-wiecznej Warszawy. Portret zachwyca nie tylko wyrazistą fizjonomią uczonego, ale i niezwykle szczegółową, ozdobną ramą.
Kompozycja utrzymana jest w klasycznym układzie – popiersie w półprofilu, zwrócone w prawo, z bezpośrednim spojrzeniem skierowanym na widza. Charakterystyczne dla Kopernika rysy twarzy – wysokie czoło, mocno zarysowane kości policzkowe i pełne usta – przywołują znane z wcześniejszych przedstawień cechy wielkiego astronoma. Gęste, falujące włosy sięgają połowy szyi i wywijają się na końcach, tworząc charakterystyczne pukle.
Strój uczonego to dobrze znany z ikonografii zestaw: czarna, prosta szata spodnia oraz futrzane, bezrękawowe okrycie wierzchnie z szerokim kołnierzem. Nad jego ramieniem umieszczone są inicjały Jana Matejki – JM / 1873.
Dekoracyjna rama portretu, utrzymana w stylu ornamentu okuciowego, wzbogacona została o motywy stylizowanego czteroliścia w narożach i umieszczone w górnej części tellurium – symbol astronomicznych zainteresowań Kopernika. Na ramie biegnie inskrypcja: 1473 MIKOŁAJ KOPERNIK 1873
– symbolicznie podkreślająca 400-lecie urodzin astronoma.
Pod ryciną widnieją dodatkowe podpisy, w tym:
– Rysunek Jana Matejki
– dane drukarni Władysława Sieniawskiego i Józefa Ungra
– oraz notatka cenzuralna: Дозволено цензурою. Варшава 16 Марта 1873 г.
Ciekawostką jest fakt, że kompozycja Matejki wyraźnie nawiązuje do portretu Kopernika autorstwa Jeremiasza Falcka z 1645 roku – podobieństwo dotyczy nie tylko układu postaci, ale także jej spojrzenia i uczesania.
Rycina, będąca jednym z najpopularniejszych dziewiętnastowiecznych wyobrażeń Mikołaja Kopernika, znajduje się dziś w zbiorach Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, jako przykład narodowej ikonografii uczonego i kultu jego osoby w epoce zaborów.
Polska
Papier, drzeworyt, tinta
Wys. 42 cm, szer. 33 cm