Instrumenty Kopernika, choć mniej zaawansowane niż współczesne teleskopy, były niezwykle precyzyjne jak na tamte czasy i stanowiły podstawę jego rewolucyjnych odkryć. Czego używał?
Opis filmu „Czym Kopernik badał niebo”
Film otwiera dynamiczna muzyka, towarzysząca szybkim ujęciom miejsc związanych z życiem i pracą Mikołaja Kopernika. Najpierw olsztyński zamek z lotu ptaka. Widać średniowieczną budowlę z czerwonej cegły, potem widoczna jest brama główna. Obraz zmienia się na wnętrza Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku. Kamera pokazuje błękitny sufit z gwiazdozbiorem ukazującym mityczne zwierzęta, następnie księgę „De revolutionibus” i portret Kopernika przedstawiający astronoma w renesansowym stroju. Na czarnym tle pojawia się biały napis: „Instrumenty Mikołaja Kopernika”.
Spokojna muzyka. Na ekranie pojawia się portret Mikołaja Kopernika – tzw. toruński. Kamera zbliża się do twarzy, podkreślając skupione spojrzenie astronoma. Następnie ukazuje cały obraz w czarno-złotej ramie. Kopernik ubrany jest w czerwony, renesansowy strój. Kolejne ujęcie to portret pędzla Jana Matejki: Kopernik, odziany w ciemny płaszcz, siedzi na szczycie wieży, w tle widać majestatyczną katedrę fromborską. Jego rozpostarte ramiona i uniesiona głowa sugerują moment olśnienia. Obraz przechodzi w animację Układu Słonecznego – Słońce znajduje się w centrum, wokół niego po orbitach krążą planety.
Lektor: „Mikołaj Kopernik. Niższy duchowny katolicki, urzędnik, dyplomata, lekarz, prawnik. Zajmował się też ekonomią, matematyką, astrologią. Ale najbardziej jest znany jako astronom. To on jest twórcą heliocentrycznej budowy Układu Słonecznego. Jego koncepcja, że planety – w tym Ziemia – poruszają się wokół Słońca po okręgach, była przewrotem. Do swoich obserwacji – pomiarów wyznaczania położeń planet na niebie – wykorzystywał różne przyrządy. Niestety, żaden z nich nie przetrwał do naszych czasów.”
Krzysztof Wróblewski, historyk z Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, siedzi w renesansowym krześle. Za nim widać starannie ułożone narzędzia astronomiczne, starodruki i ciężką, brązową skrzynię. Mówi: „Jeszcze w XVI wieku, do roku 1584, przetrwał jeden z instrumentów Kopernika – trójkąt paralaktyczny. Jego los doskonale obrazuje, w jaki sposób spuścizna Kopernika uległa zatraceniu. W 1584 roku do Fromborka przybywa Elias Morsing Cimber – wysłannik wybitnego duńskiego astronoma Tychona Brahego. Brahe, zafascynowany teoriami Kopernika, chciał zweryfikować dokładność jego obserwacji i obliczeń. Wysłał więc swojego ucznia, aby odnalazł miejsce, w którym Kopernik prowadził swoje badania. Morsing Cimber pozostawił po sobie dokładny dziennik, który później przekazał swojemu mistrzowi.
Kanonicy fromborscy ofiarowali mu dwa dary: wizerunek Kopernika oraz jeden z jego instrumentów. Ciekawostką jest, że powszechny mit głosi, jakoby Kopernik namalował swój autoportret, co nie jest prawdą. Zarówno portret, jak i trójkąt paralaktyczny trafiły na wyspę Hven na cieśninie Sundzkiej, gdzie stały się własnością Brahego. Jednak gdy Brahe opuścił wyspę i utracił swoje obserwatoria, zarówno instrument, jak i podobizna Kopernika uległy zagładzie.”
Kamera zaprasza nas do wnętrz Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku. Drewniane repliki instrumentów Kopernika lśnią pod reflektorami wystawowymi. Delikatny ruch kamery pozwala dostrzec detale ich konstrukcji. Następnie widok z lotu ptaka na Frombork. Nad miastem górują strzeliste wieże katedry.
Lektor: „Współcześnie oglądać można ilustracje, a w muzeach repliki instrumentów astronomicznych Kopernika. Wielki astronom, pracując nad swoją koncepcją, wykorzystywał na przykład do mierzenia wysokości Słońca nad horyzontem drewniany kwadrant, a do pomiaru odległości Księżyca od Ziemi trójkąt paralaktyczny. Najbardziej skomplikowanym jego narzędziem do wyznaczania położeń na niebie Księżyca i planet było astrolabium. Kopernik swoje specjalne obserwatorium stworzył we Fromborku.”
Dr Jerzy Sikorski, historyk i popularyzator wiedzy o Koperniku, stoi na tle wielkiego Układu Słonecznego z dzieła „O obrotach”. Jego postać wydaje się niemal maleńka wobec monumentalnej ilustracji. Mówi: „Przy domu Kopernik urządził swoje obserwatorium astronomiczne. Co to było za obserwatorium? Opisuje je w drugiej księdze „De revolutionibus” przy okazji opisu wszystkich swoich trzech drewnianych instrumentów, które były kopiami instrumentów Ptolemeusza. Przy pomocy tych instrumentów, którymi posługiwał się Ptolemeusz, chciał obalić jego własną teorię.”
Widok na olsztyński zamek z lotu ptaka. Zamek otaczają gęste drzewa. W tle widać amfiteatr u podnóża zamku. Następnie ujęcie na ceglaną ścianę z jasnym fragmentem – to tablica astronomiczna Kopernika. Ledwo widoczne oznaczenia wydają się zagubione w czasie, niczym ślady minionej epoki.
Lektor: „Obserwacje astronomiczne Mikołaj Kopernik prowadził także podczas swojego pobytu na zamku w Olsztynie, kiedy sprawował urząd administratora dóbr kapitulnych. W krużganku do dziś zachowały się duże fragmenty jego tablicy astronomicznej. Służyła astronomowi do przedstawienia pozornego ruchu Słońca w dniach bliskich równonocy wiosennej i jesiennej.”
Piotr Żuchowski, historyk i dyrektor Muzeum Warmii i Mazur, stoi na tle ceglanej ściany z rzeźbą Układu Słonecznego. Mówi: „Obiektem, który jest absolutnie czymś niespotykanym, cały czas jest tajemnicą, bo mówimy jednak o relikcie, czyli o obiekcie, który jest w dużej części zniszczony. To jest tablica astronomiczna Mikołaja Kopernika w krużganku zamku olsztyńskiego. Nie ma wątpliwości, że ta tablica powstała w czasach Mikołaja Kopernika, że Kopernik dokonywał na niej pomiarów. Astronomowie, historycy nauki specjalizujący się w astronomii do dnia dzisiejszego próbują rozstrzygnąć dokładnie, jak ta tablica działała i cóż tam Kopernik na tej tablicy określał.”
Na ekranie pojawiają się fragmenty dzieła Kopernika. Kamera przesuwa się po wyrysowanym Układzie Słonecznym – precyzyjne linie, idealne okręgi planet, niewielkie adnotacje na marginesach.
Lektor: „Używane przez siebie instrumenty astronomiczne Mikołaj Kopernik szczegółowo opisał w swoim dziele „De revolutionibus orbium coelestium”, czyli „O obrotach sfer niebieskich”. To dzieło z 1543 roku przedstawiające budowę wszechświata według Kopernika wówczas stanowiło przewrót w nauce i światopoglądzie. Do czasów współczesnych mówi się, że to Kopernik wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię.”