Nomi­no­wa­ny do Osca­ra „IO” Jerze­go Sko­li­mow­skie­go to ale­go­rycz­na opo­wieść o osioł­ku, któ­ry zabie­ra widza w poru­sza­ją­cą podróż od pol­skie­go cyr­ku po sło­necz­ną Sycy­lię. Hołd dla Rober­ta Bres­so­na, nakrę­co­ny z mistrzow­ską dba­ło­ścią o każ­dy detal, zdo­by­ła nagro­dy na naj­więk­szych świa­to­wych festi­wa­lach — od Can­nes po Nowy Jork.

Film Jerze­go Sko­li­mow­skie­go, jed­ne­go z naj­wy­bit­niej­szych i naj­bar­dziej roz­po­zna­wal­nych pol­skich twór­ców na świe­cie, zdo­był nomi­na­cję do Osca­ra 2023 oraz sze­reg pre­sti­żo­wych nagród, w tym Nagro­dę Spe­cjal­ną Jury na 75. MFF w Can­nes. Reży­ser, sce­na­rzy­sta, aktor, malarz i poeta – czło­wiek wie­lu talen­tów – pod­jął w „IO” pró­bę hoł­du dla Rober­ta Bres­so­na, legen­dar­ne­go twór­cy świa­to­we­go kina i auto­ra kul­to­we­go „Na los szczę­ścia Bal­ta­za­rze” (1966).

Osiołek w drodze

Film, któ­re­go robo­czy tytuł brzmiał „Bal­ta­zar”, opo­wia­da histo­rię osioł­ka Io. To ale­go­rycz­na i peł­na huma­ni­zmu para­fra­za „fil­mu dro­gi”, któ­rej akcja roz­gry­wa się od pol­skie­go cyr­ku po sło­necz­ną Sycy­lię. Sko­li­mow­ski i współ­sce­na­rzyst­ka Ewa Pia­skow­ska stwo­rzy­li obraz będą­cy panop­ti­kum ludz­kich zacho­wań wobec bez­bron­ne­go zwie­rzę­cia, a jed­no­cze­śnie suge­styw­nym stu­dium prze­mian spo­łecz­nych i kul­tu­ro­wych współ­cze­sne­go świa­ta.

„Film Bres­so­na jest jedy­nym, któ­ry mnie wzru­szył i pod­czas któ­re­go w kinie pła­ka­łem” – wyznał Sko­li­mow­ski na pla­nie. „Pra­ca z osioł­kiem była fascy­nu­ją­cym wyzwa­niem – zwie­rzę nie potra­fi uda­wać emo­cji, to zupeł­nie inna dyna­mi­ka niż z akto­ra­mi”.

Eki­pa „IO” Jerze­go Sko­li­mow­skie­go, fot. funduszfilmowy.warmia.mazury.pl

Sławy europejskiego kina

Zdję­cia do fil­mu stwo­rzył mło­dy i uzna­ny ope­ra­tor Michał Dymek, któ­ry współ­pra­co­wał z wybit­ny­mi ope­ra­to­ra­mi Paw­łem Edel­ma­nem i Micha­łem Engler­tem. Obraz powsta­wał na War­mii, m.in. w Orne­cie, na Mazu­rach — w Gali­nach i Jedwab­nie, a tak­że na Pod­kar­pa­ciu, w War­sza­wie oraz we Wło­szech, ze szcze­gól­nym akcen­tem na Sycy­lię. Muzy­kę skom­po­no­wał uho­no­ro­wa­ny na Festi­wa­lu w Can­nes Paweł Mykie­tyn.

W mię­dzy­na­ro­do­wej obsa­dzie fil­mu zna­la­zła się świa­to­wej sła­wy gwiaz­da euro­pej­skie­go kina – Isa­bel­le Hup­pert, a tak­że cha­ry­zma­tycz­ny Włoch Loren­zo Zurzo­lo. Pol­ską część obsa­dy repre­zen­tu­ją m.in. San­dra Drzy­mal­ska, Mate­usz Kościu­kie­wicz oraz muzyk Tomasz Orga­nek.

Pro­duk­cja jest kopro­duk­cją pol­sko-wło­ską, reali­zo­wa­ną przy wspar­ciu War­miń­sko-Mazur­skie­go Fun­du­szu Fil­mo­we­go oraz takich part­ne­rów jak Sko­pia Film i Recor­ded Pic­tu­re Com­pa­ny.

Premiera w Cannes

Pre­mie­ra świa­to­wa mia­ła miej­sce 19 maja 2022 roku na Mię­dzy­na­ro­do­wym Festi­wa­lu Fil­mo­wym w Can­nes, a pol­ska pra­pre­mie­ra odby­ła się 15 wrze­śnia na Festi­wa­lu Pol­skich Fil­mów Fabu­lar­nych w Gdy­ni. W Olsz­ty­nie film został poka­za­ny 1 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Film „IO” został uho­no­ro­wa­ny licz­ny­mi pre­sti­żo­wy­mi nagro­da­mi. Oprócz nomi­na­cji do Osca­ra, zdo­był mię­dzy inny­mi Nagro­dę Spe­cjal­ną Jury na 75. Festi­wa­lu Fil­mo­wym w Can­nes oraz Euro­pej­ską Nagro­dę Fil­mo­wą. Film został rów­nież doce­nio­ny na festi­wa­lach w Val­la­do­lid, Nowym Jor­ku i Los Ange­les. Ponad­to, „IO” otrzy­mał sześć Orłów Pol­skiej Aka­de­mii Fil­mo­wej za rok 2023, w tym w kate­go­riach: naj­lep­szy film, sce­na­riusz i reży­se­ria.

Twór­cy:
Sce­na­riusz: Ewa Pia­skow­ska, Jerzy Sko­li­mow­ski
Reży­se­ria: Jerzy Sko­li­mow­ski
Zdję­cia: Michał Dymek, Paweł Edel­man, Michał Englert
Pro­du­cen­ci: Sko­pia Film, Recor­ded Pic­tu­re Com­pa­ny