Jak mówić o rze­czach trud­nym zro­zu­mia­łym języ­kiem? I jak o skom­pli­ko­wa­nych narzę­dziach opo­wia­dać dzie­ciom? Z pomo­cą przy­cho­dzi film „Jak dzia­ła astro­la­bium”, w któ­rym o bada­niu nie­ba opo­wia­da sam Miko­łaj Koper­nik.

Astro­la­bium było naj­bar­dziej skom­pli­ko­wa­nym narzę­dziem obser­wa­cyj­nym Koper­ni­ka.  Słu­ży­ło do wyzna­cza­nia poło­żeń na nie­bie Księ­ży­ca i pla­net. Jak dzia­ła­ło? Trud­no to wytłu­ma­czyć, ale Mar­cin Boj­da z Col­le­gium Maius z uni­wer­sy­te­tu Jagiel­loń­skie­go, któ­ry jest odpo­wie­dzial­ny za sce­na­riusz i ani­ma­cję, pod­jął się tego zada­nia. Oddał głos same­mu Koper­ni­ko­wi, któ­ry opo­wia­da, jak wyglą­da­ła jego pra­ca z tym urzą­dze­niem.

Na film zapra­sza Muzeum UJ Col­le­gium Maius.

A jeśli potrze­bu­jesz wię­cej infor­ma­cji na temat przy­rzą­dów, dzię­ki któ­rym Miko­łaj Koper­nik „wstrzy­mał Słoń­ce, ruszył Zie­mię”, zobacz: Czym Koper­nik badał nie­bo?