„De revolutionibus orbium coelestium” Mikołaja Kopernika nie tylko zmieniło nasze spojrzenie na wszechświat, ale stało się też symbolem intelektualnej odwagi. Oto fascynująca historia dzieła, które z czasem trafiło na indeks ksiąg zakazanych, a dziś należy do światowego dziedzictwa UNESCO.
W 1543 roku w drukarni w Norymberdze ukazało się dzieło, które wywróciło porządek świata – dosłownie i w przenośni. Mowa o „De revolutionibus orbium coelestium” („O obrotach sfer niebieskich”) Mikołaja Kopernika. Polski astronom przedstawił w nim koncepcję heliocentryczną, według której to Słońce – a nie Ziemia – znajduje się w centrum wszechświata. Dzieło stanowiło naukowy przełom, który przez wieki wpływał na filozofię, religię i naukę.
Od manuskryptu do druku
Kopernik rozpoczął pracę nad „De revolutionibus” już w 1514 roku. Do 1533 roku jego koncepcje były znane jedynie w wąskim gronie uczonych. W tym właśnie roku streszczenie rękopisu trafiło aż do papieża Klemensa VII. Sam druk dzieła rozpoczął się dopiero w 1542 roku. Kopernik wysłał wtedy do Norymbergi swoją przedmowę dedykowaną papieżowi Pawłowi III.
Niestety, jego oryginalna przedmowa nie znalazła się w publikacji – została usunięta przez teologa Andreasa Osiandera, który anonimowo dopisał własny wstęp, przedstawiający teorię heliocentryczną jako czysto hipotetyczny model matematyczny. Zmienił też tytuł – dodając orbium coelestium, czyli „sfer niebieskich”.

Autograf Mikołaja Kopernika
Rękopis „De revolutionibus orbium coelestium” został własnoręcznie spisany przez Mikołaja Kopernika w języku łacińskim i greckim, z użyciem kursywy humanistycznej. Liczy 213 kart papierowych o wymiarach 28 × 19 cm, dwie wyklejki oraz cztery karty ochronne. Jego oprawa, pochodząca z początku XVII wieku, wykonana została z tektury z makulatury i fragmentu pergaminowego dokumentu z XVI wieku.
To unikat na skalę światową, od 1999 roku znajdujący się na liście UNESCO „Pamięć Świata”. Od 1956 roku rękopis jest własnością Biblioteki Jagiellońskiej – jej najcenniejszym i najbardziej rozpoznawalnym autografem. Przechowywany jest w specjalnym, ogniotrwałym skarbcu, gdzie zapewniona jest stała temperatura i wilgotność. Dostęp do niego mają jedynie wybrani badacze – pracownicy naukowi, doktoranci oraz osoby przygotowujące edycje naukowe, po spełnieniu określonych warunków formalnych.
Ze względu na unikatowy charakter autografu i konieczność jego ochrony, publiczne prezentacje odbywają się wyjątkowo rzadko. Ostatnia miała miejsce w 2023 roku z okazji Światowego Kongresu Kopernikańskiego, który obchodzono w związku z 550. rocznicą urodzin, 480. rocznicą śmierci oraz 480. rocznicą pierwszego wydania jego dzieła „De revolutionibus orbium coelestium”. Wcześniej, w 2012 roku, rękopis prezentowano podczas Europejskiego Kongresu Matematyki, a w 2005 roku – podczas Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego. Podczas takich wydarzeń rękopis eksponowany jest jedynie chwilowo, po czym zastępowany jest wydaniem faksymiliów.
Pismo i autorstwo
Autograf został sporządzony ręką Kopernika, co potwierdzają badania porównawcze z jego listami i notatkami. Analizie poddano m.in. sześć zachowanych listów do Jana Dantyszka oraz próbki pisma z rachunków kapituły warmińskiej z lat 1503–1529.

Charakter pisma autora pozostaje spójny na przestrzeni lat – jest dojrzały, wyrobiony, pozbawiony cech młodzieńczej niestaranności czy późniejszego starczego osłabienia. Rozpoznano dwa style pisma: szybszą kursywę i spokojniejszą, pionową antykwę humanistyczną. Obecne są również zapiski Jerzego Joachima Retyka oraz, w późniejszym czasie, Jakuba Christmanna.
Estetyka i struktura rękopisu
Kopernik nie stosował standardowej liczby wierszy na stronę – tekst zajmuje średnio 37–43 linijki, o szerokości 19 cm i wysokości 28 cm. Atrament, którym pisał, ma odcienie od brązu po głęboką czerń. W tabelach zastosował także czerwony atrament.
Na uwagę zasługuje układ tekstu: przejrzysty, zharmonizowany z rysunkami i tabelami. Choć rękopis jest staranny, pojawiają się drobne błędy – np. powtarzająca się pomyłka „iusta” zamiast „iuxta”. Znaleziono również plamy i kleksy atramentowe, prawdopodobnie powstałe w trakcie późniejszych poprawek.
Rysunki, tabele i graficzna strona dzieła
W rękopisie znajdują się 162 rysunki geometryczne, rozmieszczone na 129 stronach, wszystkie wykonane ręką Kopernika. Ich liternictwo oraz staranność wskazują na użycie linijki i cyrkla. Oprócz tego autor zastosował linie pomocnicze w tabelach astronomicznych, które pojawiają się na 118 stronach. Całość świadczy o dążeniu do porządku i przejrzystości.

Księgi „De revolutionibus”
Dzieło „De revolutionibus orbium coelestium” Kopernika składa się z sześciu ksiąg (libri sex), z których każda pełni odrębną funkcję i omawia inne aspekty heliocentrycznej teorii wszechświata. Oto ich krótkie omówienie:
Księga I – Założenia teorii heliocentrycznej
Wprowadzenie do nowej wizji kosmosu. Kopernik przedstawia ogólne założenia swojej teorii – przede wszystkim to, że Ziemia nie jest centrum wszechświata, lecz obraca się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca. Omawia również pojęcia podstawowe: sfery niebieskie, ruchy ciał niebieskich i system odniesienia.
Księga II – Zasady geometrii i trygonometrii sferycznej
Zawiera narzędzia matematyczne niezbędne do zrozumienia i obliczania ruchów planet. Kopernik szczegółowo omawia tu geometrię sferyczną oraz trygonometrię – stanowią one fundament dla dalszych, bardziej złożonych analiz astronomicznych.
Księga III – Ruchy ciał na sferze gwiazd stałych
Opis ruchów Słońca oraz związanych z tym zjawisk, takich jak długość dnia i roku, pory roku oraz precesja. W tej księdze Kopernik definiuje ekliptykę i omawia różnice między rokiem zwrotnikowym a gwiazdowym.
Księga IV – Ruch Księżyca
Kopernik analizuje tutaj ruchy Księżyca, w tym jego fazy i zaćmienia. Omawia też relację Księżyca względem Ziemi i Słońca oraz problemy wynikające z wcześniejszych, nieprecyzyjnych modeli.
Księga V – Ruchy planet górnych (czyli dalszych od Słońca niż Ziemia)
Księga ta poświęcona jest takim planetom jak Mars, Jowisz i Saturn. Kopernik przedstawia zasady ich pozornego ruchu, wyjaśniając zjawisko retrogradacji (czyli pozornego cofania się planety na niebie) w kontekście ruchu Ziemi.
Księga VI – Ruchy planet dolnych (czyli bliższych Słońcu niż Ziemia)
Dotyczy Wenus i Merkurego – planet, które z perspektywy Ziemi nigdy nie oddalają się zbytnio od Słońca. Kopernik omawia ich orbity, fazy i zjawiska związane z ich widocznością.
Rękopis, który podróżował przez wieki
Po śmierci Kopernika jego rękopis nie od razu trafił do muzeum czy archiwum. Najpierw przekazany został przez biskupa warmińskiego Tiedemanna Giesego Retykowi – jedynemu uczniowi astronoma. Potem dzieło wędrowało przez ręce kolejnych właścicieli – od niemieckiego astronoma Christmanna, przez Jana Heweliusza, aż po rodzinę Nostitzów w Czechach, gdzie manuskrypt „zaginął” na dziesięciolecia.
Po II wojnie światowej, w 1953 roku, z okazji 410. rocznicy śmierci Kopernika, rękopis został wypożyczony przez władze czechosłowackie do Polski. W 1956 roku oficjalnie podarowano go Polsce w zamian za XV-wieczną czeską Biblię. Od tego czasu bezcenny autograf znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie.

Oprawa – dzieło późniejsze
W czasach, gdy Kopernik pracował nad dziełem, jego rękopis istniał jako zbiór luźnych składek. Dopiero około roku 1603/1604 nadano mu formę oprawionego woluminu. Okładka składa się z tektury z makulatury oraz pergaminu. Co ciekawe, wewnątrz odnaleziono dokument cesarski Maksymiliana II z 1566 roku i korektową odbitkę dzieła „De inquisitione Hispanica” z 1603 roku.
Znak wodny papieru oprawy pozwala ustalić, że pochodzi on z papierni wirtemberskich z lat 1580–1600. Obecna oprawa jest pierwszą, jaką otrzymał rękopis – wcześniej nie był on zszywany ani przycinany.
Cenzura i kontrowersje
Na początku dzieło Kopernika nie wzbudzało sprzeciwu Kościoła – głównie dzięki wstępowi Osiandera, który zneutralizował jego wymowę. Dopiero z czasem, szczególnie po sprawie Galileusza w 1616 roku, „De revolutionibus” trafiło na indeks ksiąg zakazanych. Uznano wtedy, że stwierdzenia o nieruchomości Słońca i ruchu Ziemi są „absurdalne” i „heretyckie”.

Dzieło było na indeksie aż do 1828 roku. Wcześniej jednak, w 1822 roku, Watykan oficjalnie zezwolił na publikację prac popierających heliocentryzm – uznając je za zgodne z „opinią współczesnych astronomów”. Dopiero w 1835 roku książka Kopernika całkowicie zniknęła z listy zakazanych publikacji.
Pierwszy polski przekład i upamiętnienia
Na polskie tłumaczenie dzieła trzeba było czekać aż do 1854 roku – wtedy Jan Baranowski dokonał jego przekładu. Od tamtej pory „De revolutionibus” stało się nie tylko źródłem wiedzy historycznej, ale i symbolem przełomu w myśleniu.
Współcześnie pamięć o dziele Kopernika jest wciąż żywa. W Krakowie działa kawiarnio-księgarnia „De revolutionibus”, która organizuje wykłady i wydarzenia popularyzujące naukę. W Toruniu – rodzinnym mieście astronoma – powstało Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy”, gdzie stała wystawa „O obrotach” przybliża zwiedzającym idee Kopernika.
Kalendarz „De revolutionibus”
1543 – wydanie drukiem „De revolutionibus orbium coelestium, Libri VI”. Brak oficjalnego stanowiska Kościoła katolickiego, zainteresowanie wyższych dostojników treścią, którą w przedmowie, napisanej przez wydawcę, przedstawiono jako hipotezę ułatwiającą obliczenia.
1559 – wprowadzenie w Kościele katolickim Indeksu ksiąg zakazanych.
1566 – drugie wydanie „De Revolutionibus”, Bazylea.
1616 – pierwsza sprawa Galileusza. Eksperci Kościoła tezę o tym, iż „Słońce stanowi centrum świata i jest całkowicie nieruchome pod względem ruchów lokalnych”, uznają za „bezsensowną i absurdalną z punktu widzenia filozoficznego” oraz „formalnie heretycką”. Tezę, iż „Ziemia nie stanowi centrum świata, ani nie jest nieruchoma, lecz obraca się zarówno wokół samej siebie, jak i ruchem dobowym”, uznają za podobnie absurdalną oraz „co najmniej błąd w wierze”. Ogłoszenie przez Kongregację Kardynalską Inkwizycji, że Galileusz poddaje się wyrokowi. Równocześnie, dekretem z 5 marca, Kongregacja zakazuje De revolutionibus…, wpisując na Indeks „do czasu wprowadzenia poprawek”.
1617 – trzecie wydanie De Revolutionibus…, pod tytułem „Astronomia instaurata”, Amsterdam.
1618–1621 – publikacja „Epitome Astronomiae Copernicanae” Keplera; umieszczone na Indeksie.
1620 – wskazanie przez Kongregację poprawek, jakie należy nanieść w „De Revolutionibus”.
1632 – publikacja głównego dzieła Galileusza: „Dialogu o dwu wielkich systemach świata: ptolemeuszowym i kopernikowym”, Florencja. Konfiskata i zakaz rozprowadzania.
1633 – proces Galileusza; powtórzenie potępienia heliocentryzmu z 1616, umieszczenie Dialogu na Indeksie.
1664 – bulla Aleksandra VII „Speculatores domus Israel jako wstęp do wydanego przez niego Indeksu (Index librorum prohibitorum Alexandri VII Pontificis Maximi jussu editus)” – potępienie wszelkich dzieł utrzymujących, że Ziemia się porusza.
1751 – wobec powszechnej akceptacji w środowisku naukowym heliocentrycznego obrazu naszego systemu planetarnego, objaśnianego mechaniką Newtona, papież-erudyta Benedykt XIV udziela imprimatur na druk Dzieł Zebranych Galileusza.
1757 – w wydaniu Indeksu przejrzanym przez Benedykta XIV z tekstu dekretów znika zapis zakazujący dzieł traktujących o heliocentryzmie, na samej liście pozostają jednak książki wpisane na tej podstawie.
1819 – ostatnie wydanie Indeksu zawierające „De Revolutionibus…” oraz inne dzieła heliocentryczne.
1820 – Canon Settele usiłując opublikować w Rzymie podręcznik astronomii jednoznacznie uznający heliocentryzm za prawdziwy, spotyka się z odmową Mistrza Świętego Pałacu Apostolskiego. Po odwołaniu się do papieża (który przekazuje sprawę Kongregacji) otrzymuje zezwolenie na druk.
1822 – 11 września Kongregacja Kardynalska Inkwizycji stwierdza, że „druk i publikacja prac traktujących o ruchu Ziemi i nieruchomości Słońca, zgodnie z powszechną opinią współczesnych astronomów, są w Rzymie dozwolone”. 25 września Pius VII zatwierdza dekret.
1828 – dzieło Mikołaja Kopernika zostało zwolnione z Indeksu.
1835 – kolejne wydanie Indeksu. Pius VII usuwa z listy „De Revolutionibus” oraz pozostałe książki uznane wcześniej za heretyckie z powodu heliocentryzmu.
1854 – ukazanie się pierwszego polskiego przekładu dokonanego przez Jana Baranowskiego.
1999 – autograf „De revolutionibus orbium coelestium” został wpisany na listę UNESCO Pamięć Świata.