Mikołaj Kopernik nie należał do domatorów – obowiązki często wzywały go w drogę, i to nie tylko po Warmii. Kilkakrotnie odwiedził też Elbląg. Co tu robił?
Elbląg to najstarsze miasto Warmii i Mazur. W czasach Kopernika był to ważny ośrodek handlowy i administracyjnym. Był tu też istotny port, a Elbląg był członkiem Hanzy — związku miast portowych, które utrzymywały ze sobą kontakty handlowe. Dużo się tu działo. A że Elbląg należał wówczas do diecezji warmińskiej, więc biskupi i ich zastępcy z fromborskiej kapituły katedralnej często tu bywali. Mieli zaledwie 30 km do pokonania.
Świadek hołdu i rozwodu
Elbląg został założony w 1237 roku, a prawa miejskie uzyskał w 1246 roku. Gdy Kopernik przyjechał tu po raz pierwszy w styczniu 1504 roku, miasto było już prężnym ośrodkiem. Kopernik towarzyszył wtedy swojemu wujowi biskupowi Łukaszowi Watzenrode. Mieli zabrać głos w naradzie dotyczącej wysłania posłów do polskiego króla, aby ten przybył do Prus. Spotkanie odbyło się ratuszu.
Narada musiała być owocna, bo kilka miesięcy później do Elbląga przybył król Aleksander Jagiellończyk z żoną Heleną, a władze Elbląga złożyły mu hołd. Kopernik był świadkiem tych wydarzeń 18–20 maja 1504 roku. W orszaku królewskim, obok senatorów koronnych i pruskich oraz biskupa warmińskiego Łukasza Watzenrode, szli również kanonicy warmińscy. Wśród nich był Mikołaj Kopernik.

Podczas tej majowej wizyty Mikołaj Kopernik był również świadkiem ogłoszenia wyroku w sprawie rozwodowej — unieważnienia małżeństwa Filipa Holkenera i jego żony Katarzyny z Krugerów. Wyrok ogłoszono w zakrystii kościoła św. Mikołaja.
Konflikty i siostra proboszcza
Kopernik bywał w Elblągu jeszcze kilkakrotnie. Na przełomie 1506 i 1507 roku oraz we wrześniu i październiku 1507 roku wraz z biskupem Łukaszem Watzenrode brał udział w zjazdach stanów Prus Królewskich.
- Kopernik wspomagał także biskupa w konfliktach granicznych z Gdańskiem z Elblągiem oraz z Zakonem Krzyżackim. Sporządził wówczas kilka map spornych terenów – opowiada dr Jerzy Sikorski, kopernikolog, znawca życia i dzieła wielkiego astronoma.

Udokumentowane są również dwie wizyty Kopernika w Elblągu w 1529 roku. Kopernik dyskutował wtedy o reformie systemu monetarnego. Kopernik podejmował ten temat już wcześniej. W latach 1522–1528 napisał „Monetae cudendae ratio” (Traktat o monetach), gdzie przedstawił zasady zdrowej polityki pieniężnej (gorszy pieniądz wypiera lepszy). Geniusz z Fromborka był też w Elblągu w 1530 roku. Wówczas tłumaczył z polskiego na język niemiecki wystąpienia Jana Balińskiego, kasztelana gdańskiego i podskarbiego pruskiego.
W Elblągu Mikołaj Kopernik prawdopodobnie też leczył ciężko chorą siostrę proboszcza elbląskiego Achacego Freundta. Na podstawie tej recepty, choć sam Kopernik jej nie napisał, wiemy, że geniusz z Fromborka leczył również kobiety.
Mennica solą w oku
A jak czuł się sam Kopernik w Elblągu? Nigdzie nie napisał choćby słowa, nikt też nie spisał jego myśli. Możemy jednak się domyślać, że… naraził się elblążanom. Opracowując reformę monetarną zabiegał usilnie o utworzenie tylko jednej mennicy w Toruniu, wspólnej dla Prus Królewskich. A trzeba pamiętać, że Elbląg, podobnie jak Toruń i Gdańsk, był jednym z nielicznych miast polskich, w których bito własne monety. Elbląskie monety miały różne nazwy i wartość – w obiegu były brakteaty, szelągi i denary, a ich wartość zależała głównie od zawartości kruszcu, złota lub srebra.
Mennica elbląska działała przez niemal pięć wieków, bijąc monety dla Krzyżaków, polskich królów i podczas szwedzkiej okupacji. Jej historia zakończyła się dopiero po pierwszym rozbiorze Polski.

Maskarada i zamieszki
W 1531 roku astronom stał się jednym z bohaterów ośmieszającej maskarady zorganizowanej w Elblągu. Grupa mieszczan urządziła pochód przebierańców, który miał wyraźnie antykatolicki i antyklerykalny charakter. Przebierańcy parodiowali księży i mnichów, wyśmiewając ich obyczaje i hierarchię kościelną. Szczególnie kontrowersyjne były sceny przedstawiające duchownych w nieprzyzwoitych sytuacjach. Trzeba pamiętać, że Elbląg był wówczas było pod silnym wpływem reformacji, co powodowało napięcia między katolikami a zwolennikami nauk Lutra. Przypomnijmy, że reformacja dążyła do odnowy Kościoła i sprzeciwiała się nadużyciom duchowieństwa. Doprowadziła do powstania nowych nurtów chrześcijaństwa, takich jak luteranizm i kalwinizm oraz do wielkich zmian w Europie, zarówno religijnych, jak i społecznych.
Maskarada szybko przerodziła się w zamieszki. Władze Elbląga, obawiając się otwartego buntu, brutalnie stłumiły zgromadzenie. Doszło do aresztowań, a niektórych uczestników ukarano surowymi karami, co było próbą przywrócenia porządku i uniknięcia dalszych napięć religijnych.